7 Wonders Review

Pluimgewicht arena
Follow Koop deze game!
8.2

Supertalent

7.8

User Avg

Antoine Bauza bedacht 7 wonders in 2010. Hij liet het uitgegeven bij Repos Production. De vlotte gameplay zorgt ervoor dat het amusant vertier is voor allen. De uitbreidingen maken het uitdagender.

7 Wonders is een card development game voor 2 tot 7 spelers. Jij leidt één van de grote steden van de Klassieke Oudheid. Je benut  grondstoffen of handelsrelaties om gebouwen op te richten. Daarmee verrijk je jouw beschaving op burgerlijk, wetenschappelijk, commercieel of militair vlak. Deze gebouwen dragen overwinningspunten bij aan je totaal. Om te winnen moet je het meeste punten aan het einde van drie tijdperken hebben. 7 Wonders is een eenvoudig spel maar toch rijk aan mogelijkheden. Je speelt het in 30 à 40 minuten. Het  is een van de weinige spellen die niet aan speelkwaliteit of tempo inboeten met een hoger spelersaantal.
De standaard versie is voorzien op 3 tot 7 spelers.  Met 2 wil is er een variant die dat mogelijk maakt.

De Zeven Wonderen

Ken jij de zeven klassieke wereldwonderen? De Kolossus van Rodos, de Pharos van Alexandrië, de Tempel van Artemis in Efeze, de Hangende Tuinen van Babylon, het Standbeeld van Zeus in Olympia, het Mausoleum van Halicarnassus en de Piramides van Gizeh.

Aan het begin van het spel krijgt elke speler willekeurig een kaart met zo’n wereldwonder en drie muntstukken. Elk wereldwonder heeft andere startkenmerken. Let the game begin!

Verloop van het spel

Een spelletje 7 Wonders speel je over 3 tijdperken. Elke periode heeft een eigen stapel kaarten (overzichtelijk aangeduid door I, II of III aan de achterzijde). De stapel verdeel je onder alle spelers tot elke speler een set van 7 kaarten heeft. De spelers kiezen tegelijk één kaart uit hun hand om te spelen. De overige kaarten geven ze door aan de volgende. Alle spelers doen hun beurt tegelijk.

De kaarten

Alle kaarten beelden infrastructuur uit. Er zijn 7 verschillende types gebouwen. Je herken ze aan hun specifieke kleur:

  • Ruwe grondstoffen (bruine kaarten): deze gebouwen produceren één of meerdere grondstoffen: Klei, Erts, Steen of Hout.
  • Gemanufactuurde goederen (grijze kaarten) : deze gebouwen produceren één of meerdere manufacturen: Glas, Weefgetouw of Papyrus
  • Civiele gebouwen (blauwe kaarten): deze gebouwen leveren je overwinningspunten op
  • Wetenschappelijke gebouwen (groene kaarten): deze gebouwen leveren je op het einde van het spel punten op, afhankelijk van hoeveel van welk type wetenschapsveld de speler gebouwd heeft.
  • Commerciële gebouwen (gele kaarten): deze gebouwen leveren je economische voordelen op
  • Militaire gebouwen (rode kaarten): deze gebouwen vergroten je militaire kracht.
  • Gilden (paarse kaarten): deze gebouwen zijn enkel beschikbaar in era III. Ze geven de speler extra overwinningspunten, afhankelijk van de voorwaarden op de kaart.

Een kaart spelen

Iedere speler kiest de kaart die hij of zij wil spelen. De overige kaarten worden doorgegeven naar de volgende speler. Als iedereen een keuze heeft gemaakt, wordt die actie tegelijk uitgevoerd:

  1. Het gebouw bouwen
  2. De kaart onder een wonderfase steken
  3. De kaart weggooien in ruil voor 3 muntstukken

Een gebouw bouwen

Wanneer de speler een gebouw wilt oprichten, moet hij/zij de kostprijs kunnen betalen. De kost van een gebouw staat linksboven op elke kaart. Er zijn gebouwen die je zonder kost kan bouwen, gebouwen die je met munten kan kopen of gebouwen die een grondstofkost hebben.
Om gebouwen met een grondstofkost te bouwen, moet de speler de nodige grondstoffen zelf produceren EN/OF aankopen van de twee naburige steden. Wanneer je zelf gebouwen hebt die grondstoffen produceren, hebben die er elke ronde weer net 1 aangemaakt. Je moet dus goed opletten of de gebouwen in je stad voldoende produceren om je volgende kaart te bekostigen. Als je de grondstof zelf niet  produceert, kan je beroep doen op de productie van je linker- of rechterbuur. Je mag een van zijn grondstoffen gebruiken in ruil voor twee muntstukken. Let op, dit mag enkel bij je linker- of rechterbuur, niet bij de andere spelers!

 

Op sommige kaarten staat er behalve de normale kostprijs ook de naam van een gebouw uit een vorig tijdperk. Als de speler die kaart toen speelde, mag hij dat nieuwe  gebouw gratis spelen. Hierdoor kunnen er verschillende ketens gevormd worden. Dit is een van de elementen die het spel strategisch interessant maken. Het doet je verder vooruit denken.
Een gebouwde kaart leg je open op tafel zodat alle andere spelers je stad kunnen zien.

Een wereldwonder oprichten

Elk wonder heeft specifieke eigenschappen. Ze produceren alle een grondstof.  Hierdoor krijgt je spel meteen een mogelijke richting die je kan inslaan. Onder het wonder staan nog unieke eigenschappen. Je verwerft zo’n wereldwonder door er een handkaart voor te gebruiken en de nodige grondstoffen of munten te betalen. Je verdient punten aan het einde van het spel, een onmiddellijk voordeel of een effect dat je helpt tijdens het verdere spelverloop.

Einde van een tijdperk

De kaarten worden doorgegeven nadat elke speler een kaart heeft gekozen. Zo worden de kaarten geleidelijk aan uitgeput. Wanneer de spelers de laatste twee kaarten hebben, kiezen zij er één om een actie mee uit te voeren. De laatste kaart wordt niet doorgegeven maar blind op de aflegstapel gelegd. Dan is het tijdperk gedaan.
Aan het einde van het tijdperk wordt een militaire krachtmeting gehouden. Alle militaire kaarten die gebouwd werden in de voorgaande tijdperken leveren krachtpunten op. Elke speler vergelijkt zijn totaal aantal krachtpunten met de linker- en rechterbuur. Voor elke gewonnen krachtmeting krijgt de speler een overwinningsfiche. Voor elke verloren krachtmeting een militair minpunt. Is de hoeveelheid militaire krachtpunten gelijk? Dan krijgt geen van beide spelers een fiche!
Nadien worden de kaarten van de volgende era uitgedeeld. Een nieuwe ronde begint.

Einde van het spel en puntentelling

Na het einde van de derde era eindigt het spel. Nu worden de punten berekend. Hiervoor zit er een overzichtelijk puntenboekje mee in de doos. Voor de verschillende gebouwen worden alle overwinningspunten opgeteld. Hierbij komt nog één punt per drie overgebleven munten. De speler met de hoogste score op het einde van het spel wint.

Vormgeving

Alle elementen in het spel zijn mooi verzorgd. De tekeningen op alle kaarten zijn steeds toepasselijk. De eigenschappen van de kaartjes zijn zeer overzichtelijk weergegeven. Ze voelen heel intuïtief aan.
Bij aanvang van het spel moet het spel kort op maat gemaakt worden van het aantal deelnemende spelers. Meer voorbereiding heb je eigenlijk niet nodig!

Good

  • Overzichtelijk
  • Eenvoud
  • Intuïtieve gameplay
  • Vele combinatiemogelijkheden
  • Snel Tempo
  • Korte tijdsduur
  • Hoeveelheid spelers
  • Goed gebalanceerd
  • Korte voorbereidingstijd

Bad

  • Niet alle wonderkaarten zijn even leuk om mee te spelen
  • Het basisspel kan gemakkelijk beu gespeeld worden (dit wordt verholpen door de uitbreidingen)
8.2

Supertalent

Leave a Reply

Lost Password