Calico NL Review

8.1

8.3

Thuis hebben wij 3 katten: Mussi, Nouro en Thor. ‘s Avonds nestelen ze zich lekker mee voor televisie. Een knus dekentje over de knieën oefent een onbedwingbare aantrekkingskracht uit op deze meedogenloze roofdieren. Het spel Calico interesseert hen dan weer geen hol. Hoogstens is de speldoos geschikt als observatiepost.

Toen ik Calico voor het eerst zag, ging mijn spelalarm niet meteen af. Patchwork en the Isle of Cats stonden reeds op mijn lijst der gespeelde spellen. Misschien had ik het zelfs al wat gehad met games met eerder softe thema’s zoals vogels, vlinders, bloemen,… Calico bleef echter op de radar verschijnen, steeds met lovende kritiek. Vergelijkingen met Azul en Sagrada vlogen in het rond. Het laatste duwtje werd gegeven door de aankondiging van een nederlandstalige versie door White Goblin Games. Alle vooroordelen werden opzij geschoven en het spel gespeeld.

Hoe laat je Calico spinnen van plezier?

Dus, lapjesdekentjes, poezen en knopen, here we come!

Het opvallendste spelonderdeel is natuurlijk je persoonlijke spelersbord. Eigenlijk is dit het lapjesdekentje dat je maakt. De bedoeling is dat jij zulke mooie patronen legt en knopen aannaait dat het onweerstaanbaar wordt voor katten.

Haal je Singer naaimachine maar al uit de kast! Elk spel zal je 22 lapjes/tegels aan elkaar moeten naaien om je dekentje af te maken, 1 per ronde. Je keuze is erg beperkt. Je legt 1 van de 2 tegels die je in de hand mag houden op je bord en trekt een nieuwe uit een marktaanbod van 3 open tegels, klaar. Klaar? Serieus? Dat kan zelfs Nouro, de domste kat in ons huis onthouden! Nee dus…

Tegeltjes leggen alleen levert je natuurlijk geen punten op. Diverse paden leiden naar die felbegeerde overwinningspunten:

•   knopen op je deken: Een gekleurde knoop mag je leggen op een groepje van 3 tegels met dezelfde kleur. Die tegels hoeven niet in een bepaald figuur  te liggen. Zelfs de tegeltjes die al op de rand van je spelersbord staan afgedrukt tellen mee. Elke knoop is 3 punten waard. Als het je lukt om een knoop van elke kleur te leggen (6), krijg je ook nog eens een regenboogknoop en zijn 3 extra punten.
  • katten op je deken: Elk spel heeft andere voorwaarden om katten naar je lappendeken te lokken. Elk spel worden er 3 kattentegels gelegd waar alle spelers die kunnen zien. Elke kat heeft zijn eigen voorkeur voor een bepaalde groepering van tegeltjes met daarop 1 van zijn 2 geliefkoosde patronen.  Ook nu tellen de tegels op de rand van je spelbord mee. 3 punten voor elke kat op je dekentje vallen jouw te beurt.
  • design punten: Op je spelersbord is er niet enkel plaats voor je 22 lapjestegels. Er komen ook 3 designtegels te liggen op voorziene plaatsen. Deze 6-zijdige tegels tonen je welke tegels punten scoren als ze aangrenzend zijn.

Is alles snor met calico?

Calico is een beetje een valse kat. Achter de eenvoudige spelregels en de schattige kattentekening op de doos schuilt een spel met meerdere gezichten, meerdere lagen. Je krijgt het spel uitgelegd aan zowel je oma voor een gezellig spelavondje als aan een meer gevorderde speler. Voor hen zijn er extra paden naar de overwinning te vinden. Misschien zijn ze zelfs helder genoeg om te voorzien wie welke tegeltjes nodig heeft. Halen ze die er net voor jouw snorharen uit of gaan ze zelf scoren?

Dit spel dwingt je om snel te reageren op nieuwe situaties. Je hebt maar enkele tegeltjes om uit te kiezen en waarschijnlijk is net dat tegeltje dat je zou willen reeds gekozen door een tegenstrever tegen jouw volgende beurt.

De kwaliteit van de spelonderdelen is prima met een bijzondere vermelding voor de dubbel gelaagde spelersborden. Geen gedoe met rondzwervende tegeltjes! De boxart staat mij dan weer minder aan. Die weerhield mij er oorspronkelijk zelfs van om Calico een snelle kans te geven.

Calico nestelt zich probleemloos tussen de beste, abstracte puzzelspellen. Ook nu krijg je met een minimum aan regels een maximum aan tactiek.

Uitgezonderd “hate-drafting” hoef je niet veel spelersinteractie te verwachten. Spelers zullen toch vooral bezig zijn met het optimaliseren van hun dekentje!

• uitdagende puzzel