De Dwergen van Nidavellir Review

8

8.4

De dwergen van nidavellir yggdrasil - Boxingmeeples - board game review

Dwergen kennen hun oorsprong in de Noordse mythologie. Volgens hardnekkige geruchten leven ze in Nidavellir, een plaats midden in Yggdrasil. Het zijn robuuste kereltjes met een zwak voor goud. Ze eten tuinkaboutertjes als ontbijt. Door hun angst voor zonlicht hebben slechts weinigen hen al echt gezien. Hun smeedkunsten staan ten dienste van vorsten en goden. Ze smeedden de hamer van Thor en de speer van Gungnir. De meest hebzuchtige dwerg van al was Fafnir. Hij bemachtigde een onmetelijke goudschat ten koste van zijn broers en vader. Veel genot haalde hij er niet uit. De schat was vervloekt en Fafnir veranderde in een draak. Als vuurspuwend fabeldier werd Fafnir nog meer gevreesd. De koning verzamelde dan ook enkele van zijn meest trouwe onderdanen rond een speeltafel. Zij werden op pad gestuurd met een beurs vol gouden munten. In diverse tavernes rekruteren zij een leger van dwergen om de draak te bevechten en in de gunst van de koning te komen.

Dwarfs attack!

De uitgekozen dwergen vertrekken samen op tocht. Elk met 5 gouden munten. Die munten hebben een geheime waarde. In de 3 tavernes die ze bezoeken, kunnen ze daarmee bieden op vechtlustige dwergen. Behoedzaam zetten ze tegelijk maximum 3 van hun gouden munten in om versterkingen aan te werven. 1 per taverne. Zoals je van echte dwergen kan verwachten, volgen ze trouw de leider die de meest waardevolle munt inzet. Het winnende bod krijgt als eerste de keuze uit die taverne en zo verder. Deze oefening voeren de dwergen in elke taverne uit. De spanning stijgt doordat ze van elkaar proberen in te schatten in welke taverne ze hoog gaan bieden. Waar zitten de meest begeerde dwergen achter de toog? Wil jij persé die ene bemachtigen of doe je alsof om je tegenstrevers dieper in hun buidel te laten tasten?

De dwergen van Nidavellir gouden munten - Boxingmeeples - board game review

Ook de dwergenkoning heeft nog een verrassing in petto. Van de 5 munten die hij meegaf aan elke speler, is er 1 zonder waarde. Hoewel je zelfs voor die munt een dwerg kan kiezen uit de taverne, gebeurt er iets nog belangrijker. Je kan hiermee een “goudmotor” aanzetten. Die waardeloze munt kan je inruilen bij de koninklijke voorraad voor een hogere. Hiervoor tel je je 2 overgebleven munten samen. Dat is meteen de waarde van je nieuwe munt. In ruil geef je de hoogste, ongebruikte munt weer terug aan de koning. Zo verhoog je je koopkracht voor een volgende ronde. Muntwaardes kunnen erg oplopen. Ze kunnen zo quasi zekerheid bieden bij je volgende inzet op een bebaarde tooghanger. Bij de eindtelling zijn ze ook nog van waarde. Gelijke biedingen worden gebroken door een vernuftig systeem van edelstenen.

My dwarf is better than yours!

Ok, we zijn hier nu al een tijdje als een bezetene dwergen aan het rekruteren maar wat doen die puntmutsen voor je?  Wel, dat hangt af van hun klasse. Er bestaan 5 verschillende soorten dwergen in Nidavellir. Je verzamelt ze in rijen en per klasse naast je persoonlijke spel/telbord:

• Jagers: Je verdient het kwadraat van het aantal jachtdwergen in je bezit. Voor 3 krijg je dus 9 punten en als je er 12 zou hebben, krijg je 144 punten.
  • Smeden: Op je telbord kan je netjes volgen hoeveel je verzameling smeden waard is.
  • Ontdekkingsreizigers: Zij zijn gewoon de som van de waardes op hun kaarten waard.
  • Vechters: Ook zij zijn de som van de waardes op hun kaarten waard met 1 belangrijk verschil: De speler met het hoogste aantal vechtdwergen telt de waarde van zijn hoogste munt hierbij op.
  • Ontginners: De mijnbouwers vermenigvuldigen hun aantal met de gezamenlijke waarde op hun kaarten.

De dwergen van Nidavellir kaarten - Boxingmeeples - board game reviewTelkens je een set van 5 verschillende rassen kan bemachtigen, mag je een held rekruteren uit een aparte voorraad. Als je het goed hebt gepland, zorgt het ras van die held er misschien wel voor dat je er nog 1 kan rekruteren. Helden voegen ook een uitgebreid gamma aan extra strategische keuzes toe aan het spel!

Half-time dwarf scoring!

De dwergen van nidavellir scorebord - Boxingmeeples - board game reviewJe speelt het spel in 2 periodes. Elke periode heeft een aparte stapel kaarten. Als de kaarten voor de eerste periode opgebruikt zijn, volgt een tussentijdse telling. Er wordt nu per dwergklasse gekeken wie er het meeste rekruteerde. Voor elke klasse is er een onderscheidingskaart als prijs voor de winnaar. De ene kaart geeft extra krachten aan de bezitter, de andere kan je inzetten in je leger. Goede spelers zorgen er voor dat ze ook nu weer een rij van 5 dwergen vervolledigen en dus nog een held kunnen aanwerven.

Hey-ho, hey-ho, collecting dwarfs is the way to go!

Niet zonder reden kwam er een nederlandstalige versie van dit spel. De dwergen van Nidavellir combineert een aantal spel mechanics op een schitterende manier, met zelfs nog een vleugje innovatie erbovenop:

• bidding: Spelers bieden gelijktijdig en geheim op de dwergen in de tavernes. Wachttijden zijn hierdoor eerder uitzonderlijk.
  • set collection: Je legertje aan dwergen scoort op meerdere manieren. Dwergen van dezelfde soort hebben hun eigen manier van scoren. Het verzamelen van verschillende klassen geeft dan weer toegang tot helden.
  • engine building: Gedreven spelers weten meer te halen uit hetzelfde aantal beurten. Gratis strijders voor hun legertje vallen hen ten deel.
  • innovatie: De mogelijkheid om met je waardeloze munt andere munten op te waarderen is behoorlijk uniek.

Zoals enkel bij de toplaag spelletjes voorkomt, is ook Nidavellir net te strak afgesteld. De belangrijkheid van je keuzes neemt almaar toe. Op het einde zou je nog vanalles willen en kunnen doen maar…je zal moeten kiezen en rekenen.

Twijfel niet langer! De dwergen van Nidavellir is een topspel! Spannend, gestroomlijnd, bereikbare moeilijkheidsgraad,…

• snel en simultaan spel
  • verscheidene overwinningspaden