Fort Review

7.3

7.1

Onbezorgd ravotten in de bossen met je trouwste kompanen! Best Friends Forever! Toch die ene zonnige namiddag of toch tot een ander kindje met een leuker stuk speelgoed voorbijkomt. Een onverwoestbaar fort om je heen bouwen waar je vrienden en jij een lekker stuk pizza binnenschrokken. Een jaloerse bullebak die over het speelplein heerst…

Fort schenkt spelplezier aan 2 tot maximum 4 bengels. Best speel je aan een tafel en, hoewel zeer aanlokkelijk én thematisch passend, niet in de plaatselijke zandbak. Jullie zullen strijden om het grootste fort en het leukste speelgoed. Pizza stilt ondertussen de grootste honger.

Playground rules:

Fort artwork 1 - Boxingmeeples - board game review Maak je geen zorgen! Zo zie ik er nu eenmaal uit na een dagje ravotten met mijn vriendjes. Wil je weten hoe we dat hebben klaargespeeld? Wel: Eerst nemen we allen ons spelersbord. Hierop verzamelen we pizza en speelgoed. Ook het niveau van ons fort duiden we hierop aan. We hebben er zelfs een uitkijkpost waar we kaarten leggen om later te gebruiken.

Fort kid books - Boxingmeeples - board game review

Uiteraard staan we er nooit alleen voor. We krijgen de onvoorwaardelijke hulp van 2 beste vrienden. Deze kaarten/vrienden houden we het hele spel bij. Uit een grote gemeenschappelijke stapel (het Park genaamd) trekken we nog 8 extra kaarten met bijkomende vrienden. Deze vriendschapsband is minder hecht en ze zullen soms overlopen naar je tegenstrevers. Samen heeft ieder nu 10 vrienden. We schudden die dooreen en trekken de 5 bovenste van dat  stapeltje. Hiermee spelen we de eerste ronde.

Fort king - Boxingmeeples - board game review

We blijven spelen in het bos tot iemand een fort van niveau 5 heeft gebouwd of 25 overwinningspunten bijeen sprokkelde. Ook als er geen vrienden meer zijn in het Park stoppen we meteen met spelen. De speler die het einde triggert maakt zijn beurt af, net zoals elke andere speler nodig om allemaal evenveel beurten gespeeld te hebben.

Fort artwork 2 - Boxingmeeples - board game reviewNu we hier alleen staan aan mijn tentje, wil ik wel meer prijsgeven. Als je het maar niet verklapt aan mijn andere vriendjes. We spelen met kaarten. Daarop staan centraal de publieke -en private actie, links bovenaan vind je onze suitSuits zijn heel belangrijk in ons spel. Eigenlijk zijn het symbolen op de kaarten. Er zijn er 7 verschillende. 6 gewone en 1 wilde die telt als elk van de andere.

Fort shovel - Boxingmeeples board game reviewKaarten met dezelfde suit horen bij elkaar. Spelen we een kaart met een suit gevolgd door een kruisje, dan mogen we kaarten met dezelfde suit toevoegen om die zo nog versterken. Maar, ook onze tegenstanders kunnen een kaart met dezelfde suit afleggen en daardoor de publieke actie van die gespeelde kaart ook gebruiken.

Fort squirtgun - Boxingmeeples - board game reviewHet opwaarderen van een fort kost meer en meer. We betalen met pizza’s en speelgoed. Bepaalde levels laten ons extra kaarten verkrijgen met daarop bijvoorbeeld de “zelfverzonnen regels”: Geheime missies om extra overwinningspunten te scoren. Vrienden die we niet gebruikten tijdens die ronde leggen we in de “Yard“. Onze tegenstrevers kunnen ze daar recruteren. Gebruikte kaarten leggen we op onze eigen aflegstapel. Later schudden we ze weer in het spel.

Fort perk - Boxingmeeples - board game reviewOver mij hebben ze je waarschijnlijk nog niets vertelt. Ik ben de perk, een bullebak en de schrik van het speelplein. Vanaf dat je fort groot genoeg is, kom ik helpen. Ik beschik over extra krachten die meteen gelden of soms éénmalig.

My pizza brings all the boys to the yard!

Dit is één van dé spellen uit 2020 die je gespeeld moet hebben. Het is een erg thematische deckbuilder met een leuke twist. De mogelijkheid om de kaarten van de actieve speler ook te gebruiken is erg goed gevonden en geeft het spel een goede schwung. Ongebruikte kaarten/vrienden die beschikbaar worden voor iedere andere speler zijn ook lekker thematisch en geven een extra verdieping aan je keuzes. Wil je eigenlijk wel dat die kaart verkrijgbaar wordt voor je opponenten?

Thema, spel en artwork zijn prima verbonden met elkaar. Kinderlijke tekeningen, pizza en speelgoed verzamelen, vriendjes die overlopen naar het andere kamp, forten bouwen…

In tegenstelling tot andere grotere titels van Leder Games zoals Root en Vast is dit geen asymmetrisch meesterwerk. Je herkent het wel meteen als een spel uit dezelfde stal door zijn artwork en de suits.

Fort is een kaartspel met een kinderlijk uiterlijk. Het wekt ongetwijfeld menig nostalgisch gevoel op bij bordspel fanaten van middelbare leeftijd. Jeugdherinneringen aan een vervlogen tijd. De huidige tieners kan je enkel nog forten laten bouwen via apps, aanbevolen door de influencer van de week. Om zulke jeugdherinneringen op te bouwen, moet je tegenwoordig misschien zelfs enkele corona-wetten overtreden! Ook spannend maar toch anders.

• innovatief gebruik kaarten opponenten
  • thema!!!
  • spelersinteractie