Mariposas Review

7.1

Mariposas is een bordspel waar je kennis maakt met de migratie van de Monarchvlinder πŸ¦‹. Deze vlinder neemt je mee op een reis πŸ›„ van Mexico naar Noord-Amerika en terug.

Je leest een ingezonden user review die niet door Boxing Meeples geschreven werd.

Het spel bestaat uit 3️⃣ seizoenen. De lente, de zomer en de herfst. In elk seizoen heb je 4, 5 of 6 beurten.
Tijdens je beurt leg je een actiekaart. Met deze kaart kan je je vlinder verplaatsen. Je kan kiezen om 1 of 2 vlinders πŸ¦‹ te verplaatsen afhankelijk van de actiekaart. Waar je landt met je vlinder bepaalt welke bloemfiche je krijgt. Wanneer je op een vakje komt aangrenzend aan een rupssymbool πŸ› mag je een vlinder van de volgende generatie ontpoppen als extra actie in je beurt. Je betaalt hiervoor met bloemfiches 🌼.

Op het spelbord vind je ook steden met fiches. Als je hier op komt te staan krijg je een bonus. Dit kan een levenscycluskaart zijn, die je op het einde van het spel een extra punt geeft.Per seizoen is er een seizoenskaart waar doelen op staan. Als je deze haalt wanneer het seizoen eindigt, verdien je extra punten πŸŽ–.Aan het einde van het seizoen worden de punten geteld en ga je over naar het volgende seizoen.In het laatste seizoen, de herfst 🍁, kan je proberen je generatie-4-vlinders terug te laten keren naar MichoacΓ‘n. Dit levert op het einde van het spel veel punten op.

Conclusie

Mariposas is een spel dat vlot speelt. De acties zijn makkelijk en de handleiding is zeer duidelijk. Er zit een klein beetje strategie in en ook wat geluk πŸ€. Het spelbord had mijns inziens aantrekkelijker mogen zijn.β›” Wat ik mis in dit spel is de spelersinteractie. Je hebt geen invloed op je medespeler.Voor de tactische speler zal dit spel zeker niet voldoen. Voor spelers die graag een spel spelen waar het vooral gaat over het spelplezier πŸ‘¨β€πŸ‘©β€πŸ‘§ zal dit aangenaam zijn.Uiteindelijk vind ik het een leuk, gezellig spel maar niet meer dan dat.

Deze review is geschreven door Jonathan Schouteere en verscheen eerst op rood_met_witte_stippen

7.1