Pandemic Review

7.6

8.3

Pandemic is eigenlijk een overjaars bordspel dat zijn hernieuwde populariteitsgolf dankt aan de Corona-uitbraak. Samen met mondmasker -en handgelproducenten is het 1 van de zeldzame winnaars in dit triest verhaal. Het is de Nostradamus van de bordspellen. Het mist enkel nog spelregels op rijm, geschreven in mysterieuze verzen.

Pandemic is een coöperatief spel. Je speelt het in een bubbel van 2 tot 4 spelers. Hiermee voldoet het aan de recente veiligheidsvoorschriften. Jullie zijn een groep virologen. Samen proberen jullie de uitbraak van een virus tegen te houden. Jij bent lid van dat team specialisten! Elk lid heeft zijn specifieke kwaliteiten. Jullie zoeken gezamenlijk naar een vaccin tegen 4 virussen die het voortbestaan van de mensheid bedreigen. Vanuit de thuisbasis van het Center for Disease Control in Atlanta, vertrekken jullie op missie. Jullie hebben slechts 1 doel: de wereldbevolking bevrijden van zijn virale nemesis. Slagen jullie erin om je kwaliteiten te bundelen voordat de mensheid ten onder gaat?

Pandemic - Boxing meeples

Het spelbord is een wereldkaart met daarop enkele grote metropolen. Ze worden verbonden door B. Snelwegen voor virussen maar ook de paden voor jullie missie. De infectiegraad in de wereldsteden wordt aangegeven door houten markeerblokjes. Je hebt er in de kleur van elk van de 4 virussen. Wanneer je een blokje moet plaatsen in een stad waar er al drie van die kleur staan, is geen lockdown meer opgewassen tegen de verspreiding. Je plaats daar geen extra blokje maar wel 1 in elke verbonden stad. Als er daar ook al drie stonden, ontstaat er een kettingreactie. Die kan zich razendsnel over het bord verspreiden!

Pandemic characters - Boxing MeeplesGelukkig is er een onverschrokken team van deskundige virusbestrijders. Zij bewegen zich over de wereldkaart met behulp van stadskaarten in de kleuren zoals die van de virussen. Zij beslissen samen hoe zij de standaardacties van het spel en hun specifieke capaciteiten combineren om de pandemie te voorkomen. Ze kiezen in overleg locaties voor de bouw van nieuwe research stations. De steden op hun kaarten zijn de bestemmingen die ze kunnen bereiken. De kleur van hun kaarten bepaalt het virus dat ze daar kunnen bestrijden. Enkel een goed doordachte strategie en de juist getimede combinatie van hun krachten kan de wereld redden!

Pandemic is de moeder van de coöperatieve bordspellen. Games waarin spelers het in groep opnemen tegen het spel zelf. Alle informatie is open voor iedereen. Strategische beslissingen worden in overleg genomen. Een lichtend voorbeeld voor de aanpak van het huidige COVID-19 virus.

De bescheiden moeilijkheidsgraad en de open informatie maken er een echt familiespel van. Elke beurt kan je met een vergadering van de veiligheidsraad de jongere deelnemers ongehinderd bijstaan met goede raad en aanwijzingen. Het thema moedigt zo educatieve gesprekken aan over de realiteit waarin we ons thans bevinden.

Pandemic painted figures - Boxing meeplesPandemic is een bijzonder populair spel. In de loop der jaren werden er meerdere uitbreidingen uitgegeven. Zelfs heuse spin offs werden gelanceerd. Op de  10de verjaardag van Pandemic kwam een originele deluxe versie op de markt. Ze komt in een metalen dokterskistje. Naast enkele opgewaardeerde spelcomponenten bevat die vooral echte figuurtjes. Elke specialist heeft zijn eigen miniatuurtje. Een opwaardering die het spel echt ten goede komt!

• leuk familiespel
  • heel herspeelbaar
  • componenten