Paris Review

7.3

7.4

Paris neemt je mee naar de “Belle Epoque” van de lichtstad. Rond 1900 stonden alle ogen naar hier gericht. De stad ging gehuld in een pastelkleurige art deco-wolk. Haar hedendaagse looks werden in die periode gevormd. De bouw van de eiffeltoren, de aanleg van de brede stadsboulevards en de oprichting van de arc de triomphe stammen uit dit gouden tijdperk.

Chevaliers du puzzle rond

Paris begint met een extraatje: een puzzelspel! Het grote, ronde spelbord bestaat uit meerdere delen. Ze passen solide. Ook de miniatuurversie van de arc de triomphe en de spelersschermpjes puzzel je eerst in elkaar. In elk van de 6 quartiers leg je de grondstoffiches. Die kan je verdienen bij aankoop van een woonblok. Tenslotte leg je ook alle bonustegels aan de rand van het spelbord.

Paris spelopstelling - Boxing meeples - board game shop

Au board de la Seine

Het spelbord toont de arc de triomphe en zijn omliggende boulevards. Ze zijn opgedeeld in aparte quartiers. Op 1 bankkantoor per stadsdeel na zijn die boulevards nog onbebouwd.  Elke beurt kies je blind een gebouwtegel. Je mag die op een beschikbare locatie leggen. Hiervoor moet je aan 2 bouwvoorschriften voldoen. Je moet het plaatsen op een locatie met dezelfde waarde én elk type gebouw mag slechts één keer per quartier voorkomen. Als dat niet kan, heb je pech! Die tegel verdwijnt uit het spel! Wanneer de gebouwtegels op zijn, kies je een eindspeltegel. Je scoort zijn beloning meteen.

Il est cinq heures, Paris s’éveille

Tijd om op te staan en aan het spel te beginnen. Je gebruikt sleutels en ouderwetse francs français om je vastgoedimperium op te bouwen. Je voorraad van beide houd je geheim achter een schermpje. Sleutels zwerven over het spelbord. Je kan ze op meerdere manieren verplaatsen:

• Je kan ze op een bank leggen om daar geld te innen.
  • Vanuit die bank mag je zo’n sleutel verplaatsen naar een willekeurige, vrije gebouwtegel in dezelfde wijk. Je betaalt de kost van het gebouw en start jouw imperium.
  • Als alternatief kan je hem op de arc de triomphe leggen om van daaruit een gebouw af te snoepen van een tegenstrever.
  • Tenslotte kan je hem ook verplaatsen van jouw vastgoed naar een gebouw met een hogere waarde in dezelfde wijk. Je betaalt dan enkel het waardeverschil tussen deze woonblokken. Telkens een gebouw voor het eerst wordt aangekocht, verdien je sterren of grondstoffen. Die verzamel je geniepig achter je scherm. Je kan er extra waardevolle bezienswaardigheden mee bouwen of extra punten mee verdienen.

Het gesleutel houdt hier nog niet op. Slagen de rivaliserende vastgoodtyconen erin om 4 sleutels in hetzelfde quartier te plaatsen? Leg dan een tegel met overwinningspunten in die wijk. De waardes van het vastgoed en de bezienswaardigheden worden opgeteld en vergeleken onder de spelers. Je verdient de afgebeelde punten op die tegel in verhouding.

Du vin, du pain et … des bonus

Paris bonustegels - Boxing meeples - board game reviewWacht eens, hadden we nu ook geen bonustegels geplaatst op de périphérique van het spelbord? Hier liggen 30 bonustegels naast elkaar. Ter compensatie van de aankoop van een gebouw met een lage waarde mag je jouw meeple verplaatsen op dit bonusspoor. Je mag je pion zo ver verplaatsen als je wilt maar… je mag hem maar in 1 richting bewegen. Eens je tegel 30 bereikt, kan hij niet verder. De beloningen kunnen zeer krachtig zijn!

jeu de triomphe?

Hoe euro kan een spel worden? Paris is een schoolvoorbeeld van een eurostijl bordspel. Goed doordachte zetten worden beloond met extra puntjes. De overwinningsstrijd wordt vooral onder de schedelpan gevoerd. Je kan Paris ook letterlijk een euro-game noemen. Het spel werd bedacht en gedesigned door een Duits-Oostenrijkse as. Het onderwerp en de publicatie zijn dan weer een Frans-Belgische alliantie.

De zachte pasteltinten laten Paris opvallen tussen de harde kleurenpaletten van de meeste publishers.

Het is een vlotte game met een gemiddelde moeilijkheidsgraad. De verschillende spelmechanismen staan strak afgesteld zonder elkaar in de weg te lopen. Het spel is erg gebalanceerd. Zo komen bepaalde sterke bonustegels in meervoud voor. Ze zijn voor meerdere spelers verkrijgbaar. Ietwat voorspelbaar is dat de eerste vastgoedstrijd geleverd zal worden in de quartiers met de meest genereuze banken.

Paris speelscherm - Boxing meeples - board game reviewOm de icoontjes op die bonustegels te snappen, houd je het eerste spel het spelregelboekje in de buurt. Vele symbolen kunnen wel een woordje uitleg gebruiken. Op de gebouwtegeltjes en achter je spelersscherm staan ook kattenbelletjes. Handig eens je ze gezien hebt.

• verschillende spelmechanismes
  • kwaliteit spelonderdelen
  • makkelijk aan te leren