Rising Sun review

Middengewicht arena Prijswinnaar Arena
Follow Koop deze game nu!
8.2

Supertalent

7.9

User Avg

Bereid je voor op een goddelijke strijd in het mystieke, feodale Japan!

Rising sun cover samurai - Boxing meeples - board game reviewRising Sun is een eerbiedwaardig bordspel dat zich situeert in het tijdperk van het feodale Japan. Een era waar moedige Samoerai clans strijden om heerschappij. Hiervoor krijgen zij de hulp van oeroude goden en mythologische monsters. Door allianties te vormen, probeer je almachtig te heersen over het Japanse imperium.
Minstens 3 tot maximum 5 spelers bevechten elkaar met behulp van prachtige minifiguren, miniatures genoemd. Ze gebruiken ze om overwicht te krijgen in de Japanse provincies op het bord. Spelers kiezen elk een clan om mee te spelen. Die clans zijn asymmetrisch en hebben elk aparte eigenschappen en startvoorwaarden.
Behalve strategie, komt er ook politiek aan te pas. Elke spelronde start met een theeceremonie. Tijdens het drinken van dat figuurlijke kopje thee worden er afspraken gemaakt en loze beloftes gedaan. Het doel is om een alliantie aan te gaan die jou het meeste voordeel oplevert. Let op, die afspraken hoef je niet na te komen! Verraad maakt je natuurlijk wel minder betrouwbaar tijdens de volgende theeceremonie. Dat kan zuur opbreken!

De startfase

Rising Sun krijgt een gemiddelde moeilijkheidsgraad toegekend. Met ervaren spelers rond de tafel wordt het ietwat zwaarder. Desondanks geeft de doos een spelduur aan van slechts 90 tot 120 minuten. Het spelbord toont Japan en haar provincies. Sommige provincies grenzen aan elkaar. Andere zijn verbonden door een zeeroute. Elke bieden ze specifieke beloningen aan hun heersers.

Rising Sun spelbord

Bij aanvang kiest elke speler een clan. Je krijgt het bijbehorende clanscherm. Hiermee scherm je jouw spelersbord af in oorlogstijden. Op het clanscherm staat veel belangrijke informatie over je gekozen clan. Je startinkomen, je startpositie op het spelbord en ook de eerbaarheidsgraad van je clan:
Je startinkomen verdien je elke ronde opnieuw. De munten die je reeds verdiende, lever je terug in bij de gemeenschappelijke voorraad. Sparen voor een volgend ronde heeft geen zin!.
Je plaatst jouw basis (stronghold) op de aangegeven positie. Bepaalde acties laten je toe om er later nog bij te bouwen. Troepen die je optrommelt ter versterking plaats je steeds bij 1 van je basissen. Elk figuurtje en je stronghold zijn een punt waard tijdens gevechten.
Eer is een doorslaggevende factor in dit spel. Elke clan begint met een andere waarde. De startspeler krijgt de meeste eer. Plaats jouw marker op het voorziene spoor op het spelbord. Bovenaan leg je de speler met de meeste eer en zo verder. Deze volgorde bepaalt meteen ook je plaats rond de speltafel. Ook als de plaatsen op dit spoor veranderen, blijven jullie in die volgorde zitten. Eer is de beslissende factor in geval van gelijkstand. De clan met de meeste eer wint elke discussie, punt aan het zwaard!

Gameplay van Rising Sun

Je speelt Rising sun over 3 rondes, ook wel seizoenen genoemd. Als geheugensteuntje staat er een duidelijk spoor op het spelbord. Elk seizoen verloopt gelijkaardig:

theeceremonie –> politieke fase (3 mandaten) –> Kami worship –> politieke fase (2 mandaten) –> Kami worship –> politieke fase (2 mandaten) –> Kami worship –> oorlogsfase

Elk seizoen heeft haar eigen deck speelkaarten. Zulke seizoenskaarten verkrijg je door te trainen. Dit is een van de acties tijdens de politieke fase. Deze kaarten geven strategische voordelen. Sommige kaarten laten je zelfs monsters inlijven voor de volledige duur van het spel.
Je spelersbord is aan een kant de leidraad voor de politieke fase. Alle mandaten staan er netjes uitgelegd. De andere kant toont de volgorde en mogelijkheden van de oorlogsfase. Toevallig bespreken we die fases hieronder:

1. Theeceremonie

Elk seizoen begint met de theeceremonie. Neem de tijd om de geschikte alliantie aan te gaan met een medespeler. Deze allianties geven krachtige voordelen tijdens de politieke fase. Hou je vrienden dichtbij maar je vijanden nog dichterbij!

2. De politieke fase

Door middel van mandaten probeer je jouw positie op het bord zo sterk mogelijk te maken. Die mandaten staan uitgelegd op de bovenzijde van je spelersbord. Ze staan op tegeltjes die een blind stapeltje vormen naast het spelbord. De actieve speler ontvangt de bovenste 4. Hij kiest daaruit 1 mandaat. De overige gaan terug naar de bovenkant van de stapel. Elk mandaat biedt een onmiddellijke actie aan alle spelers en een extra actie voor de huidige speler (en zijn eventuele bondgenoot). Er zijn 5 verschillende acties:

  • Recruit: Elke speler plaatst een strijder aan elk van zijn strongholds. Geallieerden zelfs nog 1 extra.
  • Harvest: Elke speler krijgt een extra munt. Bondgenoten verdienen de beloning van elke provincie waar ze overwicht hebben.
  • Train: Alle spelers mogen een seizoenskaart kopen. Je mag alle kaarten van het huidige seizoen inkijken en eentje kopen. De speler aan de beurt kiest eerst en geeft de kaarten door. Geallieerden betalen een munt minder.
  • Marshal: Iedereen moet elk van zijn miniatures over 1 grens of zeeroute laten passeren. Bondgenoten betalen 3 munten om een extra stronghold te plaatsen!
  • Betray: Dit mandaat werkt iets anders. Je mag in totaal 2 miniatures van 2 verschillende spelers vervangen door die van jezelf. Je alliantie wordt hierdoor verbroken. Er is er geen extra actie voor bondgenoten door jouw verraad!

In het begin vul je best het spelbord met je miniatures. Bereid je voor op onvermijdelijke oorlog. In jouw leger vechten 1 Daimyu, 6 Bushi’s en 3 Shinto’s. De Daimyu is je leider. Hij kan niet door een andere speler van het bord gehaald worden. De Bushi’s zijn je gewone strijders en de Shinto’s zijn religieuze krijgers.

3. De worship fase

Shinto’s kunnen strijden of Kamigoden vereren. Ze doen dit op speciale tempel-tegels. Bovenaan het spelbord zijn 4 plaatsen voorzien voor deze Kami. Deze goden hebben elk hun voordelen. Ze worden toegekend aan de speler met de meeste Shinto’s per tempel. Op vastbepaalde momenten tijdens elk seizoen gaan deze af. Per tegel kijk je dan wie er het sterkst vertegenwoordigd is (of indien gelijk, de meeste eer heeft). Elk seizoen leg je 4 andere Kami goden op het spelbord.

4. De oorlogsfase

Na politiek komt onvermijdelijk oorlog. Bij aanvang van elk seizoen wordt er een bepaald aantal provincietegels getrokken. Zij worden willekeurig op de oorlogstrack van het spelbord gelegd. Dit spoor bepaalt de volgorde waarin oorlog uitbreekt in de verschillende regio’s. Elke gewonnen provincie voorziet in zijn eigen beloningen: victory points, munten, eer of Ronin-munten (tijdelijke versterkingen inzetbaar tijdens oorlogsfase). Provincie per provincie wordt de strijd nu uitgevochten. Hiervoor werd een ingenieus systeem uitgedokterd. Achter je clanscherm keer je je spelersbord met mandaten om. Je ziet nu de acties van de oorlogsfase. Ze gaan in onderstaande volgorde af. Met de munten die je tijdens het spel verdiende, kan je inzetten op deze acties. :

Rising sun war phase - Boxing meeples - board game review

  • Seppuku: Je pleegt rituele zelfmoord. Je krijgt 1 punt en 1 eer per miniature in die provincie.
  • Take hostage: Deze actie laat je 1 vijand gevangen nemen. Je wint meteen 1 eer van die speler. Na het betalen van een borgsom wordt die strijder aan het begin van volgend seizoen terug gegeven.
  • Hire ronin: Dit zijn speciale Ronin-munten die je kan inzetten als tijdelijke strijders.
  • Battle: Hier begint de strijd! Je telt wie het sterkst staat in die provincie. Troepen, monsters en strongholds tellen mee (en eer in geval van gelijkstand).
  • Imperialpoets: Je verdient 1 punt per gevallen strijder!

Je clanscherm verbergt je inzet voor de andere spelers. Wanneer iedereen klaar is, neem je het weg. Actie per actie wordt nu gekeken wie de hoogste inzet heeft staan op elke oorlogsactie. De hoogste bieder voert die actie uit. De verliezers krijgen de ingezette munten van de winnaar.
De actie die je kiest hoort gebaseerd te zijn op wat je denkt dat de anderen zullen doen. Wanneer elke provincie uitgevochten is, gaan we naar het volgende seizoen en begint alles opnieuw. Na 3 volledige seizoenen volgt de eindtelling. Bij de punten die je tijdens de seizoenen verdiende, tel je de punten bij van elke gewonnen provincietegel en de punten op gekochte kaarten. Je totaal aantal gewonnen provincies geeft nog een bijkomend aantal punten.

Componenten van de game

Rising Sun miniaturesDe miniaturen springen er meteen uit natuurlijk. De details zijn prachtig. Ze tillen het spel naar een ander niveau. Hun kwaliteit en het afwerkingsniveau staan op zulk hoog niveau, dat het spel ook door niet gamers gekocht word om ze te beschilderen.
Het spelbord is oversized en spreekt visueel erg aan. Er werden zachte kleuren gebruikt. Mij doen ze een beetje aan een zonnige lentedag en Japanse kerselaars denken. Het is ook duidelijk dat er lang over de indeling van het spelbord werd nagedacht. Alles staat op de meest geschikte plaats. Het hele spelverloop kan gevolgd worden aan de hand van de iconografie op het bord.

De speldoos is stevig en tot de rand gevuld. Vooral de mini’s zijn goed ingepakt in aparte doosjes. Om de andere spelstukken op te bergen is er iets meer creativiteit nodig. Je zal al eens wat mee in die kleinere doosjes voor de figuurtjes moeten steken.
Aangezien ik hier de retail versie bespreek, kan ik over de andere componenten nog een beetje zeuren. De retail versie voorziet in kartonnen tegels en markers. Zo zijn bijvoorbeeld de Kami, mandaten, oorlogsmarkers en strongholds allemaal in karton gemaakt. In de kickstarter-versie zijn deze strongholds ook mooie plastic miniatures. De kartonnen tegels worden echte plastic tegeltjes met gegraveerde en ingekleurde letters. Je kan deze upgrades verkrijgen op de aftermarket. Ze worden op internet aangeboden tegen de Japanse dagprijs voor walvisvlees, eerder duur dus.

De ontwikkelaar en het team

Rising sun is een episch meesterwerk van Eric M. Lang. Deze spelontwikkelaar is een echt fenomeen in board gameland. Hij heeft aan zo veel spellen meegewerkt dat een volledige opsomming ons te ver zou brengen. Enkele in het oog springende titels zijn: Cthulhu-death May Die, Victorian Masterminds, Arcadia Quest etc. Rising sun is de middelste van een reeks strategische games van zijn hand. De eerste titel in die trilogie is Blood Rage. Dit is een game met zeer rechtstreekse gevechten tussen vikings en monsters. De laatste titel staat reeds in de startblokken, Ankh: Gods of Egypt. Deze titel zou begin 2020 op Kickstarter gelanceerd worden. Eentje om naar uit te kijken dus!

De publisher CMON, een acroniem van CoolMiniOrNot, is groot geworden door crowdfunding. Meneer Lang is er zelf director of game design en het bedrijf zit mee onder de paraplu van Asmodee. Andere titels van “CMON” zijn Zombicide, Ethnos en A Song of Ice and Fire.

Uitbreidingen:

Het erespoor voorziet  in 6 posities. Dat betekent dat er van bij de start nagedacht is over uitbreidingen. Jawel, meerdere uitbreidingen zijn  verkrijgbaar. Zo is er Kami Unbound waar de Shinto’s  een grotere rol krijgen. Extra monsters werden voorzien in een monster upgrade pack. Het Dynasty-invasion pack brengt dan weer 2 extra clans met hun eigen goden én een extra set seizoenskaarten. De meest zeldzame doos is de Daimyu-expansion. Die bevat de kickstarter-exclusives en is niet in de reguliere handel te verkrijgen.

Final thoughts

In zijn genre behoort rising sun tot het beste dat er op de markt verkrijgbaar is. Meerdere speltechnieken waren innoverend in die tijd. Zeker de combinatie van dit alles:

  • Het geheim bieden in de oorlogsfase.
  • De Kami -en provincietegels die elke keer opnieuw en willekeurig uit een grotere hoeveelheid worden getrokken
  • De set basis seizoenskaarten, uitgebreid met extra, variabele kaarten.
  • De interactie tussen geallieerden en de mogelijkheid om deze op tijd en stond ook te verraden.

Rising sun miniatures- Boxing meeples - board game reviewDit alles zorgt voor een hoge herspeelbaarheidfactor.

De presence op tafel is ongeëvenaard. Het oog wordt verwend.
Rising sun zit overladen met gebalanceerde asymmetrie. Elke clan en monster heeft eigen krachten. Iedere speler heeft meerdere paden naar de overwinning. Zelfs de zwakste speler in een provincie is niet kansloos. Doordachte strategieën kunnen tegengewicht leveren. Om het spel echt te masteren zal je dan ook wel een tijdje zoet zijn.

Bij een oneven aantal spelers zal je alternatieve methodes moeten bedenken. Allianties kunnen immers enkel tussen 2 spelers worden gesloten. Een alliantie staat veel sterker door de extra voordelen die de mandaten hen geven. Je zal dat dus elders moeten compenseren.

Enigszins spijtig vind ik het minimumaantal spelers van 3. Veel van mijn favoriete spellen hebben een duo of zelfs soloplay. Ook je eer die bepaalt in welke volgorde je rond tafel zit, voelt wat ongemakkelijk aan. In sommige speelgroepen zitten spelers nu eenmaal al jarenlang op vaste plaatsen. Net zoals sommigen liefst met een bepaalde kleur spelen!

 

Good

  • presence op tafel
  • verschillende paden naar de overwinning
  • kwaliteit spel / componenten / mini’s
  • verschillende tactieken voor elke clan
  • herspeelbaarheid

Bad

  • minimum 3 spelers vereist
  • vrij traag op te stellen en op te bergen
  • de plaatsing en volgorde van spelers naargelang hun claneer
  • veel verschillende krachten en abillities, die je best van elke clan en monster reeds op voorhand kent
8.2

Supertalent

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Lost Password