Tapestry Review

8.1

8.7

Tapestry is een spel over de opkomst en neergang van samenlevingen. Je plant jouw pad met kaarten, gebouwen en over 4 ontwikkelsporen. Overal zitten elementen ingewerkt die elkaar versterken en beïnvloeden! Elke samenleving heeft verschillende krachten die je speltactiek bepalen. De grondstoffen zijn schaars! Je zal er spaarzaam moeten mee leren omgaan! Het is een soort ontwikkelingspuzzel met net te weinig stukjes. Tapestry is geschikt voor 1 tot 5 spelers. Met zijn gemiddelde moeilijkheidsgraad zou het speelbaar moeten zijn door iedereen. Volgens de doos speel je het op een 2-tal uur, veel geluk daarmee!

Tapestry spelopstelling - Boxing meeples - board game review

Oorsprong

Tapestry tchnologie - Boxing meeples - board game reviewDe doos bevat erg veel. Centraal plaats je het gemeenschappelijke spelbord. Het heeft netjes afgeronde  hoeken en het is tweezijdig. 1 kant tot 3 spelers, de andere zijde voor 4 of 5 tegenstrevers. Hierop vind je telkens de 4 ontwikkelsporen: technologie, wetenschap, strijd en ontdekking.

Tapestry kaarten - Boxing meeples - board game reviewEr zijn 3 soorten kaarten: Je persoonlijke samenlevingskaarten bepalen met welk ras je gaat spelen en vooral wat hun eigenschappen en voordelen zijn. De 2 andere zijn je tapestry -en technologiekaarten. De tapestry-kaarten zijn de verschillende samenlevingen waarmee je kan spelen. Ze vermelden steeds hun eigen, speciale eigenschappen. Je technologiekaarten werken anders. Een actie laat je toe om ze in het spel te brengen. Je dient ze op te waarderen om zo steeds grotere beloningen te verkrijgen.

Er doen 3 dobbelstenen mee in dit spel. De ene toont de symbolen van de verschillende ontwikkelsporen op zijn zijdes. Als je hem mag werpen, tonen die op welk spoor je kosteloos mag vorderen. De 2 andere hangen samen met het strijdspoor. Bij enkele acties op dit spoor mag je ze werpen en de afgebeelde beloning op 1 van hen incasseren.

Evolutie

Tapestry samenleving - Boxing meeples - board game reviewHet is veel ineens. Nieuwe spelers worden erdoor overdonderd. Nochtans beslaan de officiële regels slechts een 4-tal bladzijden. De meeste acties staan netjes afgebeeld op je spelborden. Je moet alleen vertrouwd geraken met de gebruikte beeldtaal. Ergens, tijdens je eerste rondes, snap je die wel.

Tapestry begint met het kiezen van je samenlevings-kaart. Er zijn er 16 verschillende. Elke samenleving heeft zijn eigen voordelen en streefdoelen. Ze belonen spelers op andere manieren. Meerdere internetfora geven aan dat ze misschien niet perfect gebalanceerd zouden zijn. Enkele zijn sterker dan andere, zoals in het echt dus. Kies er 1 die goed werkt voor jou.

gemeenschappelijke spelbord

Kort door de bocht, heb je tijdens het spel de keuze uit 2 acties. Ofwel ga je vooruit op 1 van de 4 ontwikkelingssporen, ofwel kies je voor een inkomensronde. Zo gemakkelijk ligt dit natuurlijk niet en bij elk van die keuzes komt heel wat kijken.

Tapestry spelbord - Boxing meeples - board game review

• Elk van de vier ontwikkelsporen heeft zijn eigen voordelen. De acties worden duurder én sterker naarmate je vordert. Vooruitgang wordt betaald met grondstoffen, specifiek per spoor. Elke stap vooruit geeft nieuwe mogelijkheden, betalende bonusacties of zelfs het verkrijgen van nieuwe gebouwen. Het ene spoor beïnvloedt het andere. Het duurt niet lang of je zal mogelijkheden zien om zo extra grondstoffen of beurten te behalen. Elk spoor heeft ook zijn eigen kleine en grote gebouwen. Door vordering op een spoor, kan je die vrijmaken en plaatsen op een apart, persoonlijk mapje van jouw hoofdstad. Je kan er meteen punten door verdienen. Onder het weggenomen kleine gebouwtje, staat een beloning. Zodra vrijgespeeld, telt die bij elke inkomensronde.
  • Je inkomensronde begint wanneer jij dat wilt of als je geen grondstoffen meer hebt. Je verdient nu het inkomen om je volgende samenleving te sponsoren. 1 technologiekaart krijgt een upgrade en je legt een nieuwe tapestry-kaart op je wandtapijt. Vanaf nu gelden zijn regels. Na 3 gespeelde tapestry-kaarten stopt het spel en volgt er nog een verkorte ronde en eindtelling. Belangrijk om weten is dat het eindspel niet gelijktijdig verloopt. Elke speler bepaalt individueel wanneer hij zijn tapestry-kaart vernieuwd.

Tapestry tegel - Boxing meeples - board game reviewCentraal op het spelbord is er een gemeenschappelijke landkaart. Hier ligt de voornaamste spelersinteractie. Je bouwt er een kleine wereld op met tegeltjes. Hier kan je extra beloningen verdienen en zelfs strijden tegen elkaar.

Als surplus staan er op het gemeenschappelijke spelbord 3 bonusdoelen. Ze zijn voor iedereen beschikbaar en geven je extra punten bij de eindtelling. Indien behaald kan je ze markeren als de jouwe.

persoonlijke spelersborden

Naast het gemeenschappelijke spelbord heb je nog 2 persoonlijke spelersborden.

Tapestry spelersbord - Boxing meeples - board game review

• Elke speler heeft een map van zijn hoofdstad. Hierop moet je proberen om bepaalde zones vol te bouwen met je verkregen grote en kleine bouwwerken. Je scoort meteen extra grondstoffen wanneer je een wijk volbouwt. Extra punten verdien je tijdens de inkomensronde, per volgebouwde lijn.

Tapestry tapijt - Boxing meeples - board game review

• Het andere bord is je wandtapijt. Je legt er je opeenvolgende samenlevingen. Er staat aangegeven of je plaatsing recht geeft op extra’s of niet. Door de band genomen zijn die enkel voor de snelste spelers. Het is in sommige gevallen interessant om eerder vroeg te wisselen van maatschappij dan te laat. Je telt er ook je inkomen en houdt er je grondstofvoorraad op bij.

Winnen doe je, geloof het of niet, door het meeste overwinningspunten te behalen! Succes!

Tapestry dice- Boxing meeples - board game review

Laatste oordeel

De spelgemeenschap was meteen verkocht door het nieuws dat Jamey Stegmaier aan een spel over samenleving bezig was. Een vrij kort spel in dit genre dan nog. Velen zouden het zelfs blind voorbestellen.

Kan Tapestry die hoge verwachtingen ook inlossen? Ja én nee én misschien!

Ja: Het spel dat je krijgt is uitmuntend. Een innovatie is het asymmetrische einde van het spel. Je beslist zelf of je een volgende samenleving in het spel brengt. Dit gebeurt dus niet gelijktijdig voor elke speler. Wel een beetje raar de eerste keer.

De puzzel, die je voorgeschoteld krijgt, is erg intens. Je hebt 4 ontwikkelingssporen. Daarop kan je acties nemen en vorderen, gebouwen verdienen of extra acties verdienen. Hou goed in het oog welke sporen je tegenstrevers gebruiken en anticipeer hierop.

Het spel is zeer herspeelbaar. Daartoe zijn er voldoende verschillende civilisation -en tapestrykaarten aanwezig. De verschillende paden naar de overwinning zorgen voor nog meer diversiteit. De scherp uitgemeten grondstoffen maken het een hersenbreker.

Soloplay is steeds een ideale manier om het spel en zijn bijzonderheden te leren kennen. Je bouwt er ervaring mee op, die je tijdens sessies met meerdere spelers, kan demonstreren. Zoals gebruikelijk doet Stonemaier Games ook hier weer beroep op automa-kaarten. Deze doen dienst als artificiële tegenstander. Deze versie is misschien wel hun beste tot nu toe.

Tapestry nog een gebouw - Boxing meeples - board game reviewMisschien: Indien je een perfect afgewerkt spel verwachtte, kom je al dichter in de buurt. Het is een eye-catcher. Misschien zelfs wat overdreven. De gebouwen zijn over the top. Eigenlijk beter dan wat het spel nodig heeft. Je merkt dit aan de aankoopprijs, die niet min is. In elk geval moet je later geen deluxe versie verwachten, dat is deze al. Eerder het omgekeerde, aan een meer redelijke prijs, heeft zin.

De grondstoftokens hebben een gelijkaardig verhaal. Wat stellen ze eigenlijk voor en waarom? Een ster, een paddenstoel, een manneke met overgewicht en een knapzak?!?

Tapestry is een spel met een hoog geek-gehalte. Het thema is onderbelicht en de puzzel overbelicht. Het vergt een mentale inspanning en valt dus niet voor iedereen onder de noemer ontspanning.

Nee: Als spel over de opkomst van samenlevingen schiet het tekort. Er is geen logica te vinden. Je samenleving evolueert van grotbewoners naar de moderne tijd, om je in een volgende ronde terug naar de tijd van de boekdrukkunst te brengen. Er zit totaal geen logica in die volgorde. Het thema zit ook niet erg verweven in het spel. Het wandtapijt, waar je je opeenvolgende samenlevingen opbouwt, is nog aanvaardbaar thematisch. De stad, die je op je persoonlijke spelbord bouwt, is dat ook. De rest van het spel is vooral een droge puzzel. Thema komt nauwelijks voor. Je zal eerder bezig zijn met het optimaliseren van je grondstoffen. Je probeert zoveel mogelijk acties te maken met je beperkte grondstoffen. Je zal als eerste bepaalde gebouwen willen oprichten om zo jouw stad lucratiever te maken.

• productiekwaliteit
  • Mentale uitdaging
  • Uitstekende solo