Terraforming Mars Review

Middengewicht arena Prijswinnaar Arena
9

Kampioen

9.1

Terraforming Mars speel je in een tweetal uur. Je hebt hiervoor 1 tot en met 5 spelers nodig met enige ervaring. Het spel heeft een gemiddelde moeilijkheidsgraad. Toen Terraforming Mars zijn ultieme duik naar het aardoppervlak inzette, hield de boardgame community haar adem in. Werden de verwachtingen ingelost?

De landing overtrof elke gamer zijn stoutste dromen. In de daaropvolgende jaren werden enkele uitbreidingen achterna gezonden. Ook zonder hen was het duidelijk: dit is het spel van een generatie! Op het juiste moment op de juiste plaats. Zeker als je weet dat er eigenlijk wel heel reële plannen zijn om Mars te gaan koloniseren. To space and beyond! Of tenminste toch tot Mars in dit geval.

Hoe KOLONISEER je de Rode planeet?

Elke speler begint met het kiezen van een corporation. Hiermee zal hij trachten om Mars te koloniseren. Elk bedrijf is actief in een andere sector. Ze hebben dan ook allemaal eigen voordelen en specialisaties. Het spel eindigt wanneer is voldaan aan de drie condities om op de planeet te overleven. Hiervoor dienen jullie de temperatuur te verhogen van -30°C tot 8°C, ervoor te zorgen dat er minstens 9% van het oppervlak oceaan is en moet de zuurstofgraad in de atmosfeer stijgen van 0% naar 14%. Telkens je een parameter verhoogt, neemt ook je terraformingsniveau toe.

Je kiest jouw corporation uit twee blind getrokken kaarten en legt ze voor je. Uit de stapel projectkaarten krijg je blind nog eens tien kaarten. Elke kaart kost vier credits om in de hand te houden en de vermelde kostprijs wanneer je ze speelt.

Elke speler heeft zijn eigen grondstoffenbord voor zich liggen. Geld en grondstoffen hebben afgescheiden zones. Op je bord duid je de startwaardes van je corporation aan.

Alle kaarten betaal je met megacredits (geld). Sommige kan je ook met staal of titanium bekostigen. Planten helpen je om zuurstof te maken. Je kan energie omzetten in hitte om de temperatuur op Mars verhogen. Klinkt allemaal logisch toch?

Je gebruikt dus je bedrijf en projectkaarten om de drie parameters van de planeet omhoog te krijgen. Om beurt neem je maximum twee acties na elkaar. Onderweg graai je zoveel mogelijk overwinningspunten mee! Rondom het spelbord houden jullie je scores bij.

Megacredits worden elke generatie uitbetaald. Het is de som van je terraform-niveau en het verworven inkomen op je grondstoffenbord.

Een ronde of generatie stopt als niemand nog acties kan of wilt uitvoeren. Voor aanvang van de volgende generatie krijgt elke speler vier nieuwe kaarten. Hij kan ze kopen voor vier credits per kaart. Kopen of niet kopen staat je vrij.

Het spel stopt als elke terraform-parameter tot zijn maximum is verhoogd. Daarna is er enkel nog een laatste verkorte ronde. Die bestaat uit een inkomensronde en het planten van bos. Nu volgt de ultieme puntentelling!

Hoe TERRAFORM je?

Elke beurt krijg je 2 acties. Ofwel maak je gebruik van een projectkaart ofwel gebruik je een standaardactie. Standaardacties zijn voor iedereen dezelfde. Ze staan netjes op het spelbord afgebeeld. Het zijn acties zoals het verkopen van overbodige kaarten, het plaatsen van stadstegels of stijging van temperatuur door een asteroïde inslag.

In plaats van die standaardacties kan je dus ook een projectkaart spelen. Uiteraard zijn er verschillende soorten:

Blauwe kaarten hebben effecten die het hele spel gebruikt kunnen worden.

Rode kaarten zijn eenmalige evenementen. Na gebruik worden ze omgedraaid en waardeloos. Enkel bij de eindtelling zijn sommige terug punten waard.

De groene kaarten bevatten projecten. Ze staan in relatie met elkaar. Ze hebben de neiging om elkaar te versterken. Als je er de juiste weet uit te pikken, kan dit je strategie erg beïnvloeden. Je kan ze niet allemaal betalen en zal dan ook echt op zoek gaan naar de meest interessante voor jouw tactiek. Sommige geven een boost in grondstofproductie, andere laten je microben verzamelen voor extra punten.

De kaarten vermelden heel veel informatie. Zo hebben veel kaarten voorwaarden. Ze mogen pas gespeeld worden als daaraan voldaan werd. Minimum of maximum temperatuursvoorwaarden komen het vaakst voor. Andere labels verduidelijken of je staal en titanium mag gebruiken om die kaart te betalen.

Hoe verhoog je de PARAMETERS?

Zuurstofniveau: Je verhoogt dit door bossen te planten op het spelbord. Bostegels verdien je door acht planten te verzamelen. Je gebruikt één van je twee acties om een tegel op het bord te plaatsen. De beloning die op die plaats staat aangeduid, mag je meteen verzilveren. Bossen dienen gebouwd te worden naast een eigen tegeltje.

Bij de eindtelling is elke bostegel 1 punt waard en nog 1 punt als hij aan een stad grenst. Wanneer een bos wordt geplaatst dan verhoog je het zuurstofniveau op het spelbord en je krijgt een punt op je terraformspoor. Er zijn momenten in het spel dat het verhogen van de zuurstof ook nog een keer de temperatuur verhoogt.

Temperatuur: Om wat luxueuzer te leven op Mars zou ook de temperatuur moeten stijgen tot aangenamere hoogtes. Je kan hiervoor hitte sparen op je grondstofbord. Rechtstreeks of door eerst energie om te zetten. Die omzetting gebeurt elke ronde of in dit spel “generatie” genoemd. Je niet gebruikte energie wordt omgezet in hitte. Heb je acht hittes opgespaard dan kan je die inruilen voor een temperatuurstijging. Ook nu verplaats je de marker op het warmtespoor en verhoog je je terraformniveau.

Weer zijn er op bepaalde temperaturen versnellingen aangebracht. Tot tweemaal toe krijg je een extra warmteproductie. Bij het bereiken van het smeltpunt van water, mag je een extra watertegel leggen.

Water: Dat brengt ons naadloos bij de hoeveelheid water of de oceaantegels. Je kan ze enkel op de voorziene blauwe zones plaatsen. Je kan ze ofwel kopen of door middel van je kaarten verkrijgen. De aangeduide beloning op het bord krijg meteen bij plaatsing van de tegel. Ook voor deze actie krijg je een punt en dus stijgt je terraformingniveau weer. Als alle oceaantegels op zijn, is deze parameter ook behaald. Als je een tegel naast een oceaan plaatst, krijg je een bonus van twee credits per aangrenzende oceaantegel.

Punten sprokkelen met BONUSDOELEN

Nog een extra manier om punten te sprokkelen: milestones en awards. Laat deze niet links liggen en werk er meteen naartoe. Het zijn broodnodige punten en zonder zal je het moeilijk krijgen.

Mijlpalen moet je bereiken en claimen door acht megacredits te betalen. De doelstellingen variëren: 35 terraform-niveau hebben, 3 steden bezitten, 3 bostegels gelegd hebben, 8 kaarten met bouwtags hebben, of 16 kaarten in de hand hebben. Een mijlpaal levert je 5 overwinningspunten op op het einde van het spel. Slechts 3 van de 5 mijlpalen kunnen elk spel geclaimd worden. Win jij deze race binnen het spel?

Awards opstrijken werkt iets anders. Je dient ze ook te betalen, maar nog niet behaald te hebben. Weer kan je er maximaal 3 behalen. Je kan dus gokken op wat je denkt te gaan halen. Tegenspelers kunnen proberen om die doelen te saboteren. Award doelstellingen in het spel zijn: de meeste tegels hebben, de meeste hitteblokjes in bezit, de meeste staal- en titaniumblokjes (gecombineerd), de hoogste geldproductie en de meeste kaarten met wetenschapslabels gespeeld hebben. Er kunnen slechts drie prijzen worden ontgrendeld en ze worden steeds duurder om te ontgrendelen. Vijf punten voor de winnaar en 2 voor de opvolger. Niets voor de anderen.

Wat zegt Terraforming Mars visueel?

Bullseye!!! Eén van de grote aantrekkingskrachten van dit spel. Vooral het samenspel tussen thema en afbeeldingen. Elk kaartje heeft een gepaste afbeelding. Ze tonen echt hun effect en nodigen uit tot het lezen van de extra info onderaan. Dit meesterwerk werd ontworpen door spelgoeroe Jacob Fryxelius. Voor het artwork zorgde Daniel, zijn broer. Hun eigen uitgeverij Fryxgames zorgde voor de verspreiding van het spel en de tewerkstelling van nog enkele familieleden. Het spelletje bezet reeds geruime tijd een podiumplaats in de officiële boardgamegeek ranglijst! Thematisch is Terraforming Mars echt wel te gek. Er is een wetenschappelijke achtergrond. Je kaarten vermelden methodieken en technologie die ook in het echt gebruikt kunnen worden bij het terraformen van een planeet. De momenten waarop de parameters een versnelling geven, het gebruik van microben, kaarten die je pas kan spelen na behaalde doelen,… Je moet het ontdekken! Het zuigt je er nog dieper in.

De componenten van Terraforming Mars zijn minder indrukwekkend dan het spel zelf. Sla misschien dit stuk gewoon over. Het zou je aan het twijfelen kunnen brengen. De tendens in de boardgamewereld zijn tot in de puntjes afgewerkte games. Fryxgames zwemt ongestoord tegen die stroming in. Hun ondermaatse productie is een bedrijfstactiek geworden. Enkel de grondstofblokjes hebben een zekere aantrekkingskracht. Ze zijn mooi brons, -zilver -of goudkleurig. De andere componenten zijn niet geweldig te noemen. De doos is te dun. Alles ligt los en rammelt. Je hebt eigen zakjes nodig . De kaarten zijn middelmatig en vertonen snel sporen van gebruik. De meeste klachten hoor je over de persoonlijke grondstofborden. Dit zijn gewoon enkel gelaagde, kartonnen bordjes. Ze komen vol te liggen met blokjes en die verschuiven dan iets te gemakkelijk, zowel gewenst als ongewenst.

FINAL THOUGHTS

Terraforming Mars bezorgt je een trip van zo’n acht maanden en 57 miljoen kilometer. De balans is in geen enkel spel beter noch strakker afgesteld. Verschillende tactieken leiden naar verschillende kansen. Zelden zal je met dezelfde tactiek eindigen. Je moet het spel wat aanvoelen en je tactiek kunnen aanpassen aan je tegenspelers.

Het is geen spel met veel interactie. Spelers zijn vooral bezig met hun eigen kaarten en grote plan. Slechts enkele kaarten laten je toe om rechtstreeks grondstoffen te stelen van een tegenspeler of om zijn productie achteruit te zetten. Een techniek zoals draften zou hier iets aan verhelpen (Drafting = wanneer je je kaarten krijgt aan het begin van elke generatie, kies je er een en geef je de rest door naar de volgende speler. Alle spelers doen dit gelijktijdig. Zo ga je rond tot alle kaarten gekozen zijn.) Deze techniek laat je in elk geval toe om belangrijke kaarten voor een tegenstrever er uit te filteren. Zo kan je zijn speelstijl hinderen.

Wanneer je het uitlegt aan nieuwe spelers, lijkt het veel. Teveel extra regeltjes en voorwaarden! Het spelen zelf is hiervoor de beste oplossing. Je leert het tijdens het spelen, zo natuurlijk voelt het aan. Er is wel veel om in de gaten te houden. Je vergeet snel al eens iets bij te zetten of aan te duiden. Potentieel katastrofaal in een spel dat zo strak is ontworpen. Ervaring is een goede leermeester.

Officieel bestaan er ook 2 solo-varianten. In de ene moet je zorgen dat alle parameters zijn opgewaardeerd op 14 generaties. De andere variant laat je 63 terraformingspunten bijeen schrapen binnen 12 generaties. Beide varianten zijn uitdagend. Sommigen spelen dit spel meer solo dan met tegenstrevers. De doelen zijn strak bepaald en winnen is een uitdaging.
Je haalt enorm veel voldoening uit dit spel. Net iets sneller een mijlpaal halen of dat ideale stukje Mars inpalmen, zalig. Terraforming Mars is een spel met vele facetten omdat het meerdere spelmechanismes tegelijk gebruikt.

Terraforming Mars heeft een grote herspeelbaarheidsfactor, misschien zelfs drang. Je wilt al die kaartjes wel eens spelen. Je ziet spelers met totaal andere, interessante tactieken spelen. Meestal begint het de eerste ochtend na je eerste spel al.

Terraforming Mars UITBREIDINGEN

In totaal verschenen er 5 uitbreidingen. De reeks zou daarmee af zijn. Elke uitbreiding, behalve het extra spelbord, brengt extra projectkaarten en corporations. Je kan deze gewoon mixen met de basiskaarten. De laatste uitbreiding: turmoil, wordt hier besproken.

Prelude: Deze uitbreiding is essentieel! Ze zorgt voor een vlotte start. Je krijgt voor aanvang van het spel 4 prelude-kaarten. Je houdt er 2 bij. Deze kaarten geven een startvoordeel. Misschien geven ze je een duwtje in een bepaalde richting?

Venus next: Na Mars willen ze ook Venus bewoonbaar maken. De uitbreiding brengt nieuwe tags en een nieuwe grondstof: “floaters”. Als bijkomende standaardactie kan je de parameter van Venus 1 stap verhogen. Het extra spelbord valt visueel erg tegen. Zelfs in die mate dat het minder op tafel komt dan het verdient.

Hellas en Elysium: Een tweezijdig nieuw spelbord! Elke kant legt een andere focus op het spel. Mijlpalen en doelen zijn aangepast aan de nieuwe mappen. Leuke uitbreiding zonder meer. Goed om eens af te wisselen en op andere tactieken te focussen.

Kolonies: One small step for man, one giant leap for Martians! Mars krijgt eigen kolonies. De eerste zware uitbreiding. Deze vergroot je opties en introduceert een nieuw spelmechanisme. Er komen extra kolonietegels in het spel. Elke kolonie heeft eigen voordelen. Je kan er met een ruimteschip naartoe vliegen om er te handelen of om je er te vestigen. Zo verhoog je je aanwezigheid en beloningen. Topuitbreiding voor ervaren spelers. Niet geschikt voor beginners!

Turmoil: zie hier

• heerlijk wetenschappelijk thema
  • astronomisch gebalanceerd