Under Falling Skies Review

8

7.8

Niemand weet waarom ze aanvallen. Vanuit het niets en zonder een voorafgaande waarschuwing verschijnt een superieur, buitenaards moederschip. Onophoudelijk spuwt het een vloot aan kleinere ruimteschepen uit. Binnen de kortste keren worden onze strijdmachten uitgeroeid. De mensheid verschuilt zich in bunkers onder grote steden. Van daaruit trachten ze hun thuisplaneet te verdedigen. Gewapend met een handvol dobbelstenen ga jij in de tegenaanval!

What are they?

Under falling skies was in zijn originele vorm een gelauwerd print and play-game. Dankzij de huidige corona-crisis kreeg dit spel, sneller dan anders ook wel gebeurd zou zijn, een volwaardige uitgave. Het is dan ook een volbloed solo-spel en botst nergens met de sociale -en lockdown maatregelen van overheden wereldwijd. CGE nam het spel onder handen en kreeg het nog net in een kleine doos gepropt.

Under falling skies spelbord - Boxingmeeples - board game shopWhat do they want?

Je spelbord beeldt de hemel uit boven de stad die je verdedigd. Boven je thuisbasis wordt die volledig gevuld door een reusachtig ruimteschip van onbekende origine. Langst 5 kolommen stuurt deze mega-UFO kleinere gevechtsdrones naar de Aarde. Zij moeten bij hun eerste aanvallen nog vele rijen dalen om je basis te bereiken en schade te berokkenen. Doorheen het spel probeert ook het moederschip vaste voet op de grond te krijgen. Geregeld zakt het! Hierdoor worden nieuwe negatieve effecten aan je stad toegebracht. Die kleine, vervelende drones hebben dan ook nog eens minder rijen nodig om je basis te bereiken. Uiteraard moet je niet kansloos toekijken en wachten op de totale vernietiging.

What can we do?

Under falling skies spelonderdelen - Boxingmeeples - board game shopDe overlevers van de eerste aanvalsgolven trekken zich terug in enorme bunkers onder de stad. Van daaruit leiden ze de tegenaanval met dobbelstenen! In eerste instantie zijn vooral de 2 witte en drie grijze teerlingen van belang. Je mag er 1 per kolom plaatsen. Telkens je een witte toewijst aan een locatie, moet je alle nog ongebruikte dobbelstenen opnieuw werpen. De plaatsing van zo’n gelukskubusje is essentieel! Zijn locatie en waarde bepalen welk verdedigingsmechanisme je activeert. Zo kan je bijvoorbeeld je energiebehoefte aanzuiveren, technologie onderzoeken of ground-to-air raketten lanceren. Opgelet! De buitenaardse drone in die kolom bezit reeds ongekende krachten die hem toelaat om jouw dobbelsteen ook te gebruiken. Ze dalen evenveel rijen als de teerling in hun kolom aangeeft. Onderweg komen ze vakjes tegen die hen van kolom kunnen doen veranderen of waarop jouw luchtafweer gelocked staat. Het is aan jou om die UFO’tjes naar een killzone te leiden voor ze je basis bereiken en beschadigen. Vernietigde toestellen worden meteen vervangen door hun moederschip. De aanvalsgolven zullen dan ook niet stoppen voordat je je maximale technologische vooruitgang hebt bereikt of … overspoeld wordt door aliens.

Verder bestaat je verdedigingsarsenaal nog uit 2 blauwe dobbelstenen. Zij beelden robots uit. Zij blijven steeds trouw op hun positie. Ze voeren daar zonder zeuren de taak van de aan hen toegewezen locatie uit. Een graafmachine om je bunker verder uit te diepen en extra, krachtigere mogelijkheden te openen, vervolledigt jouw verdedigingsopties.

Onderwerping aan de aliens gebeurt wanneer zij genoeg schade aan je bunker hebben toegebracht of wanneer hun moederschip de grond bereikt.

Winnen doe je door je technologie maximaal te ontwikkelen.

Is this the end my friend?

Nadat andere steden over je eerste successen in de stad “Roswell” horen, zullen ook zij beroep willen doen op jouw expertise om hen te verdedigen. Je wordt daar geconfronteerd met sterkere tegenstand. Gelukkig krijg je ook meer en betere mogelijkheden om die nieuwe stad te verdedigen.

Elke stad -en luchttegel is tweezijdig en dus verschillend. Zo krijg je een quasi onbeperkte hoeveelheid aan moeilijkheidsgraden voor de voeten geworpen. Zeker wanneer je ze willekeurig begint te combineren. Elk spel kan je dan ook nog de moeilijkheidsgraad aanpassen.

Is this all there is?

Under falling skies campaign - Boxingmeeples - board game shopNadat je alle mogelijke stad -en luchtcombinaties wist te verslaan is het nu tijd voor de campagnemodus. De aliens keren terug en dit keer slimmer dan ooit. De campagnemodus is hun meest geheime plan om onze blauwe bol te onderwerpen. Net zoals jij, leerden ook zij veel van hun eerste aanvallen. De campagnemodus is een uitgekiend verhaal. Het leidt jou langs meerdere, opeenvolgende gevechten naar een totale overwinning of onderwerping. Gedurende 4 scenario’s krijg je een verhaallijn gepresenteerd. Na een korte missie-briefing ben je klaar. Nieuwe steden en UFO’tjes komen in het spel. Volledig nieuw zijn ook de karakters die je kan kiezen om mee te spelen. Elk met zijn eigen capaciteit.

De campagnemodus doet wat aan een legacy-game denken maar wel volledig herspeelbaar. Er worden geen spelonderdelen vernietigd of aangepast.

Godspeed human!

Will this end up on our gameshelve?

Top-solospel! Thema, verhaal, aanpasbare moeilijkheidsgraden… alles past netjes in elkaar én werd met oog voor detail afgewerkt.

Spellen die vooral steunen op dobbelstenen hebben een steeds weerkerend probleem. Hoe beperken ze de willekeurige geluksfactor van de worpen. Under falling skies doet dit meesterlijk. Je hebt veel af te wegen. Je zal elke ronde moeten kiezen waar je schade incasseert en waar je er toebrengt. Zelden zal je je dobbelstenen alle 5 in de gewenste rij kunnen plaatsen. Je wordt geconfronteerd met de keuze tussen het moederschip laten zakken of je energiebehoefte aanzuiveren. Schade aan je stad of die volgende kamer uitgraven met je excavator. Elke beslissing heeft voor en nadelen. Hopelijk heb je een plan om de bovenhand te houden tegen deze uitgekookte aliens.

• top solo play
  • innovatief gebruik dobbelstenen
  • campagnemodus