Western Legends Review

Middengewicht arena Prijswinnaar Arena
Follow
7.5

8.2

Yihaa! Western legends is een thematisch bordspel vol cowboys. Het speelt zich af in het Wilde Westen ten tijde van outlaws, sheriffs en bountyhunters. Tijdens het spel dwalen 2 tot 6 spelers over de prairie. Zo'n 60 tot 90 minuten later vindt de ultieme shoot-out plaats, beslist door legendarische overwinningspunten. Western legends is een sandbox-game. Vrij vertaald betekent dit een open-wereld spel. Je beslist zelf welke locaties je bezoekt en hoe je daar punten verdient. Het spel werd ontworpen door Hervé Lemaitre. Voor het design werd hij bijgestaan door hulpsheriff Roland Mc Donald. Broer van de Fastfood-clown?

Spelers proberen als eerste een vooraf afgesproken aantal overwinningspunten te behalen, legendary points genaamd. Dat zijn er 15, 20 of 25 naargelang de lengte van het gewenste spel. Nadien volgt nog 1 ronde en de eindtelling.
In deze open-wereld heb je legio mogelijkheden en locaties om te bezoeken. Niets moet en alles mag. Ofwel stap je in de voetsporen van een legendarische outlaw, ofwel kies je voor een pad als marshall. Elke locatie heeft haar eigen SCORE-spoor, het WANTED-spoor of het MARSHALL-spoor, met haar eigen puntensysteem. Jij beslist welke richting je uitgaat…of toch niet helemaal? Marshall en sheriff kunnen de slechteriken arresteren en naar de gevangenis brengen. Good guys kunnen toch in de verleiding komen om plots een bankoverval te beramen. Western legends laat je over het spelbord dwalen, al stelend en pokerend. Uit 12 historische figuren kies je het karakter waarmee je gaat spelen. Je krijgt enkele startitems om je te helpen. Dit is een mix van wapens, cash, pokergeld en andere bruikbare items. Elke nieuwe ronde krijg je de keuze uit geld of pokerkaarten, of een mix. Op je tocht kan je stoppen in een winkeltje. Daar kan je je items nog verbeteren. Veel van die gekochte kaarten zijn dan ook nog eens legendarische punten waard tijdens de eindtelling! Voor meer mobiliteit kan je er ezels en paarden kopen. Eens je startitems zijn uitgedeeld, begint de speler met de hoogste startwaarde op het wanted-spoor. Hij start op de plaats aangegeven door zijn karakterkaart. Op een specifieke startplaats worden een sheriff en enkele bandieten in het spel gebracht. Per beurt heb je 3 acties. Opzadelen en uitrijden maar!
Op je spelbord staan 2 stadjes afgebeeld: Red Falls en Dark Rock. In die stadjes vind je meerdere locaties om acties uit te voeren. Je kan er bijvoorbeeld pokeren voor geld in de saloon. Iedereen in dat stadje mag meedoen of je kan alleen tegen het huis spelen. Je kan het cabaret bezoeken en je geld inwisselen tegen overwinningspunten. Je vindt in beide stadjes ook een kantoor van de sheriff en een dokterskabinet.
In de omgeving vind je 2 goudmijnen. Die kan je door middel van dobbelsteenworpen ontginnen. Je goudklompjes breng je vervolgens naar de bank, waar je ze verkoopt voor geld en punten. Outlaws en marshals hebben verschillende acties. De schurken kunnen vee stelen en aan een andere ranch verkopen, marshals brengen hun kudde naar het treinstation. Outlaws overvallen de bank of tegenspelers, de marshalls kunnen hen arresteren. Gevechten en overvallen worden beslist door gebruik van je pokerkaarten.

Er dwaalt ook een sheriff over het bord. Indien hij geactiveerd wordt, beslis jij of je hem van je weg wilt plaatsen of er net een speler mee gaat proberen te arresteren. Mogelijks beland je ook in een vakje met een spelbandiet. Marshal of bandiet, je bevecht de bandiet met je pokerkaarten en scoort op jouw spoor bij winst.
Tenslotte zijn er nog 2 soorten bonusdoelen. Op het bord liggen 2 open bonuskaarten. Daarop staan extra doelen. Wanneer je er zo een bereikt, maak je dit duidelijk door er een van je blokjes op te leggen. Als elk doel op zo’n kaartje bereikt is, gaat het af. Ieder die een doel kon bereiken deelt mee in de beloning.
Bij de start heeft iedere speler 3 geheime doelen gekregen. Elke keer je er 1 van bereikt, mag je blind een TOKEN trekken, telkens 1 meer. Tijdens de eindronde zijn die tokens legendarische punten waard.

What’s inside the sandbox?

Western legends is een beeldmooie productie. Er werd meer dan voldoende zorg besteed aan de look van het spel en haar componenten. De uitstraling van alle kaarten uit het spel is top. De afbeeldingen erop zouden uit de toenmalige periode kunnen komen. Ze hebben geen digitale sfeer maar eerder een verouderde tekenstijl. Het ziet er lekker afgeleefd uit zoals alles in die tijd. Je speelt met behoorlijk gelijkende, plastic figuren op het spelbord. De goudklompjes uit de mijnen zijn leuk bedacht. Mooi versierde dobbelstenen worden gebruikt om goud te ontginnen. De general store, gemaakt uit karton met een geslaagde houtlook, is functioneel gestyled. Elke speler krijgt een eigen speelbord. Hierop zijn plekken voorzien voor al je items en waardevolle bezittingen. Enkele spelregels staan er ook in beeldtaal op aangeduid. Zo kan je zien hoeveel geld je mag bezitten of hoeveel gouderts je kan vervoeren. Het gemeenschappelijke, grote spelbord straalt zeker de sfeer van het wilde westen uit. Enkele verdwaalde stadjes in een schraal en desolaat landschap, doorsneden door een spoorlijn. De verschillende scoresporen hebben de look van de gekende -WANTED! Dead or alive!- aanplakaffiches.

Western legends item kaarten - Boxing meeples - board games

De legendes leven verder.

Er verschenen meerder uitbreidingen voor dit spel. In de handel vind je:

• A fistfull of extra’s: Deze uitbreiding brengt vooral 6 nieuwe personages, hun miniatures en enkele nieuwe items.
  • Ante Up: Een grote uitbreiding voor western legends. Een extra speelbord met een extra stadje en treinspoor. Nieuwe manier om te gokken en uiteraard ook weer nieuwe personages en items.
  • A bunch full of extra’s: Een uitbreiding op een uitbreiding. Nieuwe karakters en spelmanieren voor Ante Up.
  • The good, the bad and the handsome: Dit is een kleine uitbreiding. Ze brengt 3 nieuwe legends in het spel. Uiteraard weer met extra items en miniatures.
  • Blood Money: Deze speldoos is nog niet uitgekomen. Ze wordt eind 2020 verwacht. Het is de 2de grote uitbreiding.

The good, the bad and the wanted!

Good: Thematisch is deze game een absolute voltreffer. Er is geen spel dat beter de sfeer van het wilde westen weergeeft. Het ademt Smith & Wesson. Je kan een saloon of goudmijn bezoeken. Je steelt en verkoopt kuddes vee. Verschillende bekende outlaws zijn de caracters waarmee je kan spelen: Billy the kid, Jesse James of Calamity Jane. Je wapens zijn revolvers en shotguns. Je verplaatsen doe je met paarden en vechten met pokerkaarten.
Het open gevoel in dit spel is sterk aanwezig. Je struint wat over het bord en neemt hier en daar een actie. Jij kiest je speelstijl. Word je een gevreesde bandiet of een legendarische marshall?

Bad: Zoals in veel open-wereld spellen, hangt de interactie af van het type spelers. Geregeld betekent dit dat spelers elkaar eerder ontwijken dan confronteren. Hoewel er zeker mogelijkheden tot confrontatie en dwarsbomen van tegenspelers zijn, is dit niet echt nodig in het spel. Vrij snel zal je in de gaten hebben dat er enkele snelle manieren zijn om punten te scoren. Goudmijn en veediefstallen combineren brengt je al ver. Onderweg de bank nog overvallen en een snel vervoermiddel kopen en je punten komen binnen! Je bent misschien iets te veel bezig met je eigen plan en ontwijkt de sheriff en andere tegenspelers.
Het onderverdelingen op het spelbord zijn iets te klein. Een extra stadje en nog een extra locatie zouden het spel ten goede kunnen komen.

• uitwerking thema
  • top western spel