Zona: The Secret of Chernobyl Review

7.4

8.4

26 april 1986, USSR: vroeg in de ochtend loopt een test in de kerncentrale van Chernobyl grondig fout. In reactor nummer 4 ontstaat een onstopbare kettingreactie. De zwaarste kernramp uit de geschiedenis voltrekt zich. De Russische autoriteiten proberen de hele zaak te verzwijgen. Het rampgebied met een straal van 30 kilometer is nu nog steeds onleefbaar door de hoge straling: the Zona.

Zona: the secret of Chernobyl veronderstelt dat die doofpot-periode werd gebruikt door het Russische leger. Zij zouden naar verluid de site nooit verlaten hebben. Er is sprake van 4 geheime ruimtes gevuld met kostbare geheimen. Het einddoel is het geheim ontrafelen van de sarcofaag in de power plant. Daar schuilt de mysterieuze moeder der artefacten: the source.

Door de val van de Soviet Unie en een diepe financiële crisis werden de experimenteerruimtes verlaten door het leger. Jaren later spelen jullie de rol van schatzoeker. De zwarte markt betaalt goed voor vreemde buit uit de beruchte Zona. In de radioactieve omgeving, bevolkt door mutanten, gaan jullie op zoek naar wapens, buit en kleding om je te beschermen tegen de straling. Door enkele specifieke items en geheimen te verwerven jullie toegang tot de reactor onder de sarcofaag. Haast je! Jullie moeten klaar zijn voor de volgende radio-actieve flits!

zona secret of chernobyl unboxed

Entering the Zona

Zona speel je met 1 van de 10 beschikbare karakters. Deze zijn volledig asymetrisch. Ze hebben elk andere kwaliteiten, eigenschappen en startitems. Ieder karakter heeft een rugzak(spelbord) met plaats voor de gevonden buit(items). Karakters lopen tijdens hun tocht vele risico’s. Zij en hun items kunnen schade oplopen door straling, testen en mutanten. Je moet pauzes nemen om te herstellen van je vermoeidheid. Hoe moe je personage is van al die dodelijke dreiging houd je bij aan de hand van een fatigue-meter (rechtsonderaan foto).

zona character boards

Het spelbord is verdeeld in gekleurde zones met toenemend stralingsgevaar maar ook waardevollere items en steeds sterkere mutanten. Die zones zijn dan weer opgedeeld in locaties. Elke locatie kan je bezoeken en onderzoeken. Je strooptocht begint in de groene zone om je zo via de gele zone over de rode zone naar de sarcofaag te leiden. Alle ondergrondse locaties (bunkers, geheime locaties en sarcofaag) geven bescherming tegen de regelmatige reactorpulsen. De geheime locaties kan je slechts ontgrendelen nadat je aan bepaalde voorwaardes voldoet. De sarcofaag opent pas na het vinden van 2 geheimen op verschillende geheime locaties. Elke ronde is onderverdeeld in 3 fases.

1. ACTIEFASE

Om beurten voeren jullie maximaal 2 acties uit. Je hebt keuze uit 6 mogelijkheden:

• De duidelijkste is je beurt overslaan, passen.
  • Rusten lijkt er een beetje op. Alleen mag je nu ook je vermoeidheid verlagen.
  • Uiteraard kan je ook bewegen. Verplaats je karakter naar een aangrenzende locatie.
  • Zo’n locatie heeft ook telkens een lokale actie die je kan uitvoeren, netjes vermeld op het spelbord.
  • Sta je naast een geheime locatie, dan kan je een actie spenderen om deze te ontgrendelen.
  • Tenslotte kan je locaties onderzoeken.

Zona items

2. EVENEMENTSFASE

Nu neemt elke speler, die zich niet in de rode zone of bunker bevindt, een evenementkaart. Elke zone heeft zijn eigen stapel kaarten. In dezelfde volgorde als tijdens de actiefase, voer je zijn tekst uit. Er zijn 3 soorten evenementkaarten:

1.  De eerste soort is gelinkt aan de groene en gele sector. Ze hebben wel elk hun eigen kaarten, maar die zijn gelijkaardig. Deze kaarten zijn onderverdeeld in 3 delen met verschillende evenementen. 2 daarvan verwijzen naar specifieke locaties. De 3de voer je uit als je je niet bevindt in 1 van die specifieke locaties. Als deze kaarten op zijn , worden ze herschud.
  2. De geheime locaties hebben hun eigen evenementen. Als je voldoet aan de begintekst van de kaart, mag je verder lezen. In dit 2de deel vind je de geheimen om de sarcofaag te kunnen openen. Als een locatie geen kaarten meer heeft, is ze leeggeroofd en niet meer toegankelijk.
  3. Ook de sarcofaag heeft zijn eigen evenementen. Net zoals bij de geheime locatiekaarten is er hier ook een eerste deel en een eventueel 2de deel. Wie aan de vereiste voorwaarden kan voldoen, mag zich uitroepen tot winnaar. Als deze kaarten op zijn, is de tijd op en zal er een laatste verwoestende impuls uitgezonden worden door de reactor. Alles en iedereen wordt vernietigd, niemand wint.

zona artworkzona artwork

3. GERUCHTENFASE

Hiermee eindigt de ronde. De startspeler (Voice of Zona) neemt de bovenste geruchtenkaart en voert zijn opdrachten uit. Je begint met de radio-actieve uitstoot. Elke geruchtenkaart kan er voor zorgen dat een nieuwe uitbarsting plaatsvind. Ze geeft aan hoeveel vakjes je op het uitstootspoor moet opschuiven. Dit spoor staat op het spelbord afgebeeld. Telkens dit spoor ten einde is, volgt er een schadelijke emissie van straling. Vervolgens voer je de instructies op de kaart uit. De startspeler van die ronde neemt de beslissingen die het kaartje voorschrijft.

Veel van de evenementen en acties zullen jou en je uitrusting testen. Deze testen verlopen met dobbelstenen. Je kan slagen voor die testen of schade oplopen aan je karakter en uitrusting. De testen vinden plaats bij ontmoetingen met mutanten, tijdens het onderzoeken van locaties of het openen van speciale locaties. Ze testen je karakter op enkele van zijn attributen: alertheid, fysiek, intelligentie en wilskracht. Eigenschappen waarvan elk karakter startwaardes bezit. Waardes die kunnen aangepast worden door gevonden items en mysterieuze artefacten. Deze testen gebeuren met dobbelstenen. Je kan een +, – of driehoek werpen. De + geeft je karakter meer van de te testen eigenschap, de – verminderd zijn waarde en de driehoek doet niets… zolang je er niet meerdere werpt. Elk paar geworpen driekhoeken brengen je karakter schade aan.

zona characters

• Zona: the secret of Chernobyl is een prachtige uitgave. Het apocalyptische thema zit verweven in alle onderdelen. Het spelbord heeft gewoonweg een radio-actieve uitstraling. Het artwork toont iconische beelden en onrustwekkende mutaties. De 10 mooie karakterminiaturen zijn dikke punten extra waard.
  • Doordat het spel niet te ingewikkeld is, kan je er een grotere groep spelers voor opwarmen. Er is meteen een duidelijk doel. Je hoeft geen punten te sprokkelen.
  • Onderlinge spelersactie is vrij beperkt maar zorgt zeer zeker niet voor een saai spel. Er is meer dan voldoende te doen. Vooral tijdens de geruchtenfase kan je je tegenstrevers toch een hak zetten.
  • Wees er terdege van bewust dat Zona: the secret of Chernobyl een spel met veel dobbelworpen is. Geluk is dan ook een sterke factor.
  • Je start met een eerder zwak personage. Tijdens je rooftocht moet je dit sterker maken om de testen te kunnen weerstaan. Waar je de eerste testen nog maar amper succesvol kon passeren, zal je later hopelijk een karakter hebben opgebouwd dat tegen een stootje kan.

• stralend thematisch en realistisch
  • vette miniatures en artwork!
  • toegankelijk voor ruimer publiek